Post

info Renungan : Konspirasi Memberi Terhadap Menerima


 السلام عليكم
 peace be upon you
manusia memang dianugerahkan pelbagai emosi untuk berfikir akan hakikat sebenar memberi dan menerima.



Tak kira sebesar mana pun pemberian(kebaikan) kita, semua tu dinilai disisi-Nya.samaada ianya dosa ke, pahala. Tapi camner kalau disisi manusia? haa..ni la nak habaq ni.Tu bergantung kepada ilmu, iman seseorang. Yang mengujianya, nafsu(syaitan) yep~ jika gagal, amal akan dikawal. dan hati pun 'terpaksa' menurut. jadi, 'terpaksa' la hati tu mengatakan semua pemberian tu, negatif~



Tak kira sebesar mana pun penerimaan(kebaikan), menjadi Fitrah kita atas tuntutan-Nya, untuk menerima. Diberikan akal dan ilmu untuk berfikir yang ianya berguna atau tak. tapi ada yang terus disalah tafsirkan kerana adanya dorongan nafsu. mereka yang beringat akan sentiasa berkata alhamdulillah..walaupun ia tidak membantu sekalipun.


disini la pentingnya menjaga akhlak.tak semua insan tu baik dan sempurna. kita yang hidup ni, semua saling memerlukan. apa yang diberi, itu yang kita dapat. redha je.mana yang silap, saling tegur menegur.seperti dunia maya. apa yang kita dapat dari berblog, kita redha.. anon komen melampau. redha je. apa hak kita untuk 'menolak penerimaan' ujian-Nya keatas kita? ingat. ujian-Nya keatas kita tak terbatas ok ;)




9 comments

Mon Apr 11, 03:55:00 pm GMT+8

waalaikumussalam..

nak bagi thumbs up bnyak2 bole ? :)

apa hak kita untuk 'menolak penerimaan' ujian-Nya keatas kita? ingat. ujian-Nya keatas kita tak terbatas ok ;)

nice!

Mon Apr 11, 06:00:00 pm GMT+8

qaseh setuju .. kita mmg saling memrlukan dan tiada hak untuk menolak penerimaan ujian tu ..selagi di uji semakin di sayangi

Mon Apr 11, 06:09:00 pm GMT+8

pegh sentap!memang manusia mudah lupa dan kena saling beringat.aku ingat.
aku ada soalan.lau yang golonggan alim ulama ru camner?

Tue Apr 12, 02:32:00 am GMT+8

@alexa yussida :

boleh je yuss ;)
memberi dan menerima~

Tue Apr 12, 02:33:00 am GMT+8

@Qaseh dalia adelia :

betul tu qaseh..moga kita sentiasa beringat.. risau juga,sebab banyak cabaran..

Tue Apr 12, 02:35:00 am GMT+8

@3mind :

thanks faiz.hang pegi sampaikan kat yang lain2~
memeberi dan menerima~
eh?alim ulama ru? apa tu? tak faham.
tanya sini buat apa. msg saya. lagi cepat dapat respon

=_="

Tue Apr 12, 01:27:00 pm GMT+8

aku tak reti la wey bab-bab dakwah ni.salah cakap aku yang kena dakwah. ko je la buat.aku cakap rusia.singkatan kn?

Tue Apr 12, 01:33:00 pm GMT+8

yup..selagi kita hidup di muka bumi ni mmg ujian xkan berhenti..tugas kita cari jln tuk menghadapi ujian dari-Nya..

Tue Apr 12, 04:30:00 pm GMT+8

Singgah sini..salam kenal..i follow..

Latest Entry : Jom download Toolbar UpProfits with Alexa Rank..

Post a Comment