Post

Setiap Amalan Bergantung Kepada Niat

 السلام عليكم
 peace be upon you





Berhijrah tu memang satu tuntutan. saling kenal mengenal,
memperbaiki diri. sesuatu yang memberikan kita peluang dan ruang untuk hati. iya lah. hati manusia ni bukannya statik isinya.


ada yang ditambah. ada yang ditolak.


Andai penghijrahan itu sekadar mengenyangkan jasad, takde maknanya. perlulah apa yang kita tuju tu, memberikan peluang kepada diri kita yang akan datang di akhirat sana tu. bahasa pujangganya, 'memaknakan diri' .Seperti makan, selesai hadam pun  pastilah mendapat manfaat dari perbuatan makan. malah menjadi darah daging sendiri.


Andaikan niat, kita menjaga sebaik mana perbuatan kita, tapi permulaannya tak kita bajai dengan baik, apakah apa yang kita lakukan itu disisi-Nya diterima?


maka, kembalilah kepada niat.

daripada Amirul Mukminin, Abu Hasf,'Umar bin al-Khattab r.a, aku mendengar Nabi s.a.w bersabda: " Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan niatnya, Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapat mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrahnya itu."

(HR Bukhari dan Muslim)


.