Post

Kisah 20 Sen Orang Miskin

 السلام عليكم
 peace be upon you



Bismillahirrahmanirrahim..


Masuk2 opis, termenung sekejap..muhasabah diri sebentar. Sayu mengenangkan kejadian sebentar tadi..Bersyukur atas nikmatMu. Alhamdulillah..Kalau kita terasa susah, ada lagi yang lagi susah. Dan mereka tak pernah merungut, kerana mereka tahu, rungutan mereka tidak akan kemana..Allahhurabbi..


Tiap pagi,sebelum sampai opis, akan saya berhenti beli nasi lemak di simpang tak jauh dari rumah sewa. Pelanggan tetap pakcik tu kononnye. Dan saya pasti akan muncul di sekitar jam 6:30pg. Dan setiap kali berhenti membeli, setiap kali itulah juga anak kecik bernama Ashraf berusia 9 tahun akn membeli nasi lemak di gerai yg sama dgn lengkap berpakaian sekolah. Setiap kali kami membeli diwaktu yg sama, akan saya bayarkan nasi lemak yg adik ini mahukan. 


Pada saya,apalah sangat harga Rm1.50 untuk dikongsi bersama adik comel ni.. Dan dalam kesayuan suaranya, dia tak putus2 ucapkan terima kasih. Mungkin inilah peluang yang Allah berikan pada saya untuk bersedekah. Pernah saya bertanya padanya, berskolah dimana, awalnye keluar berjalan kaki ke, sekolah dimana, tinggal dan sebagainya. Katanye, dia bersekolah agak jauh, 25-30 minit berjalan kaki, sebab tu kena keluar awal. (terkenang anak2 sedara dirumah yg sebaya dgn Ashraf, semuanye serba tersedia, walaupun tidaklah semewah mana,tapi leibh beruntung dari adik ini..Kesian adik ini..)
 


Setelah hampir 3 minggu berulang alik dari umah Ayah Bonda di Kajang (masih daalm mood raya kononnye), maka 3 minggu jugalah sy tak membeli nasi lemak pacik dan tak berjumpa dgn Asyraf. Hinggalah pagi ni, saay memulakankan kembali rutin membeli nasi lemak pakcik. Tapi, sy pelik kenapa Asyraf terus berjalan tanpa berhenti di kedai pakcik macam selalu..sy belikan sebungkus dan saay berhentikan kereta sy disebelah Ashraf.

Jiha: Ashraf~~!! akak tggu ashraf td. knape x beli nasi lemak? dah boring nsi lemak pcik? (cuba bergurau). Nah akak belikan satu.


Ashraf: eh, kak jiha..lama x nmpak.trima ksh byk2 kak. Ashraf igt k.jiha dah pindah. bukan dh boring.Tapi..(muka sayu)


Jiha: ehh..nape mcm sedih je tiba2 ni..jom akak hntr p skolah nk?? (setelah 2-3 kali sy bertnya, barulah adik ini bersuara)
 

Ashraf: Ashraf tak ada duit nk beli. Sbelum ni mak bagi RM1.50 sehari utk sekolah pagi dan petang,blhla Ashraf beli.Tp, minggu lps mak terpaksa potong duit belanja sebab ayah sakit. Mlm td mak potong lagi sebab mak kata minyak naik, mak perlukan duit lebih untuk tambang ke tempat kerja. Ashraf ada RM0.80 je kak jiha.Takpe la, Ashraf beli karipap je disekolah nnt. Ashraf tak boleh tumpang kak jiha..mak pesan jgn tumpang org.Jangan susahkan org. Nnt mak marah. (sayu dn jujur ank kck ni bercerita. ku tahan air mata dr meleleh mendgr ceritanye )

..........




Puasku pujuk utk hantar kesekolah, akhirnya dia beralah..Ya, memang jauh sekolahnye. PJS7 ke Kampung Lindungan..Gigihnye die berjalan kaki kerana ilmu. Tanpa menghiraukan bahaya diculik dan bahaya dilanggar kereta sewaktu melintas jalan besar. Gigih juga anak ni bersekolah dari seawal 6:30 pagi hingga 6 petang setiap hari hanya dengan berbekalkan sebungkus nasi lemak..Ya Allah.. 



Dan isu minyak, bukan kita sahaja yang terkena kesan dari kenaikan harga yg HANYA 20sen tu, tapi juga anak-anak kecil yg tak tahu apa-apa ni..kerana mereka bukan dari keluarga yg senang (org senang merasakan 20 sen tu hanyalah dicelah gigi sahaja). Tapi bagi org2 yang tak berkemampuan, kerana 20sen, mereka tak mampu lagi utk membeli barang-barang keperluan asas dan makanan seperti biasa. Dari nasi lemak terpaksa bertukar kepada sekeping karipap satu hari...


Inilah nilai duit 20 sen yg menteri kita kata itu pun nk bising. ..20 sen jer pun...


janji Allah itu benar. nantikan je.


Firman Allah SWT yang bermaksud:


".. Barangsiapa melakukan demikian (menzalimi), maka dia telah menzalimi dirinya sendiri. .." 

(al- Baqarah:231)

p/s: entri ni saya copy dari link facebook saya.