Post

Memilih Yang Mudah [Travelog Jihad Terakhir]

 السلام عليكم
 peace be upon you


Ah!
sudah lama tak menulis. Perasaan menulis itu masih ada sebenarnya. cuma lebih kerap didalam forum dan juga laman sosial yang lain.. Menyumbangkan kepada ummah sekadar yang mampu..


Hairan.
Rupanya yang membuatkan aku semakin jarang-jarang kelihatan di mana-lama laman kecuali twitter & forum, adalah sifat malas!

Jumlah aksara yang ringkas, tapi apabila digabungkan setiap patah itu dengan berhati-hati, nescaya padatlah maksudnya!

hehe..
Tapi ada benar juga sifat 'malas' ini perlu! pasai pa? lah.. kalau nak menulis panjang berjela-jela pun memerlukan penelitian susunan ayat & maksud, lebih baik memilih yang mudah. tak gitu?

Haa.. 
sebenarnya kan, 
memilih yang mudah lagi baik, tetapi berterusan, lebih baik dari yang sukar, tapi sangat jarang-jaarang kita lakukankannya. percaya tak? jangan tanya diri ini. tanya diri kamu. contoh terdekat, solat sunat. nak yang teliti? haa..

solat sunat tasbih pernah buat tak?
berapa kerap?

hehe..
ok. kita ambil contoh dari kisah Nabi.

daripada Aisyah r.a,

Apabila Rasulullah menyuruh para sabahatnya, beliau menyuruh mereka bagi mengerjakan amalan-amalan yang sanggup mereka kerjakan. Namun, kemudian mereka berkata, "Ya Rasulullah, kami ini tidak sepertimu. Allah sudah mengampuni dosamu yang lalu dan yang akan datang." dengan ini, mendengar ucapan mereka itu, Rasulullah marah hingga terlihat kemarahan pada wajahnya. beliau berkata, "orang yang paling bertaqwa dan mengetahui perihal Allah dalam kalangan kamu semua adalah saya."

haa.. sebijik-sebijik terjemahan dari kitab Iman, Sahih Bukhari , hadis no. 20.

tak salah memilih sesuatu atau perkara yang mudah-mudah. asalkan tidak memudaratkan & dibenci oleh-Nya

:O

Alhamdulillah..