Post

Antara Wajib Dan Sunat Ada Malas

 السلام عليكم
 peace be upon you

Bukan orang yang kata. tapi makna yang kata..

" orang yang malas, memang berada dalam kerugian"

eh.bukan maksudnya 'kekal' rugi.cuma rugi saat itulah. kita-kita ni pun, bukannya maksum. Memang sifat malas itu ada. walau sebesar biji sawi.

Masjid dah seperti rumah kedua bagi ana. eh. bunyinya kalau yg pertama, macam ana ni takde rumah. duk kat serambi masjid. huhu..
Isu yang sebenarnya ana nak kongsi,  pasal malas.Ana kalau pergi ke majlis ilmu atau setidak-tidaknya, ke masjid, insya'Allah jumpa golongan yang malas. 

Ye lah. malas beribadah. sebelum & selepas solat fardhu kan ada ruang untuk kita menambahkan amal. ni tak. main serbu masjid, lalu terus duduk. kurang sopan lah maksudnya.. kita kan tetamu di rumah-Nya. setidak-tidaknya, hargai peluang menjadi tetamu-Nya dengan 'beradab sopan'. ok. macam masuk rumah sahabat handai lah. takkan masuk je, terus duduk kat sofa, letak kaki atas meja dia..

=_="

kita ni bukan apa.. selagi ada masa, gunakan peluang untuk beribadah. perbanyakan yang sunat, tapi utamakanlah yang wajib tu kann (tu belum sebut pasal sunnah. huhu) Kita  ni, belum tentu dapat masuk syurga berbekalkan amalan yang wajib. sebab tu, Allah berikan kita ruang untuk menguatkan yang lemah. maksud ana, belum tentu amalan wajib yang kita tunaikan tu, diredhai-Nya

Ringkasnya, amalan wajib tu, mungkin ada yang kita buat sambil lewa. itulah yang dipanggil sebagai..


LEMAH..