Post

Biar Derita Meninggalkan Ghibah Yang Pasti

 السلام عليكم
 peace be upon you






alhamdulillah..
sudah lama tak update blog.. 
Mood berblogging ada, cuma sedang menumpukan usaha untuk novelog..  Maka, inilah hasilnya.. Blog menjadi bersawang..huhu..


Untuk catitan pertama bulan ini, cuma sekadar nak berkongsi rasa dan sedikit peringatan. Ya. sudah pasti, Allah diutamakan, cuma disini.. layaknya sebagai kenangan maya...


***********


Setiap dari kita pasti mempunyai memori silam.tak kira jika ia gembira atau sedih. persoalannya, mampukah kita mengelakkan ghibah dalam memori itu? ghibah? hm...




" Ghibah ini satu perlakuan yang menyebut tentang keburukan seseorang walaupun ianya benar. Tak kira dizahirkan dalam apa jua bentuk perbuatan, atau pun sekadar lintasan dalam hati.. "




kita tidak mampu lari berfikir tentang orang lain.. cuma adakah apa yang kita fikirkan itu, benar bukan termasuk dalam larangan-Nya? Pastilah..




********




Sudah cukup sebulan saya cuba membebaskan diri dari timbul rasa ghibah. Alhamdulillah.. Insya'Allah..  menaklikkan nama penggemar sakura itu, bukannya mudah.. sandaran ujian-Nya sedikit sebanyak membantu..


Sudah cukup bersyukur dengan apa yang Dia beri dan apa yang Dia telah uji.. Sungguh.. Sebaliknya ada hikmah-Nya. Alhamdulillah.. bebas seperti burung yang berterbangan..


Apakah khabar mu disana wahai sahabat? sedang bergembira atau bersedih.. usahlah bimbang.. ingat pada-Nya, pastilah Dia ingat pada mu..  Pergi, tidak kembali..




=)




Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :




"seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya), akan dilemparkan ke neraka sejauh antara timur dan barat."


(Hadith Riwayat Muslim)




.

3 comments

Post a Comment