Post

Jenis Cinta Yang Menggoda

 السلام عليكم
 peace be upon you



Tergoda nafsu, ternoda iman tergadai amal. Erk..

Seringkali bila kita hidup dalam komuniti yang ada pelbagai ni, memang kita tak mampu lari dari ujian hidup.

Ujian-Nya tidak terbatas. Bernyawa atau tidak, semuanya adalah sandaran-Nya. Sedangkan nafsu itu juga makhluk Allah. Inikan pula kita yang ada akal. Ada juga sandaran-Nya yang pakcik...kurang faham..itu..


CINTA


Ya. Sebutan dan tulisannya agak ringkas, tapi maksud takfirannya mendalam. ada kesan yang positif, tapi lebih banyak yang negatif. Wallahua'lam. Kalau kamu perasan, kita boleh jumpa yang negatif ni, bermula dari..



Cinta 3 segi :


Yang ni.. ok. pakcik memang tak faham. Tapi kadang-kadang terjadi bila mana hati rasa ragu-ragu. sedang menjalinkan persefahaman hati. Tapi macam tak ketemu kebahagiaan. maka, salah satu pihak, atau dua-dua sekali sepakat untuk bermain hati dengan insan lain.




Cinta Berbeza Status :


   VERSI 1 :


oh.. ok. Yang ni orang yang dah berkeluarga, lebih faham. dan mungkin lebih arif berbanding orang bujang? Pakcik cuma boleh andaikan kes yang kerap terjadi, bila mencintai seseorang yang sudah dimiliki (nikah). Kadang-kadangkan, sebelum terjadi cinta macam ni, angkara kes menipu status. alah..medium sosial bukannya betul pun.. Mengaku bujang, tapi dah beranak pinak cicit cucut, cecet #EhNamaKucingAdikPakcik




   Versi 2 :

Ala-ala kasim selamat si peniup saksofon dan sabariah anak nyonya. kalau dalam penamatnya, salah satu pihak 'berkorban'. Tapi realitinya, kesudahannya kamu boleh lihat di dada akhbar. kahwin lari. #percayaatautidak



Cinta Pertama :


Tiada jodoh.. Mungkin? Wallahua'lam. Jenis yang  tidak dapat menerima hakikat perpisahan sesama manusia. Selalu pakcik belek-belek kat surat kabo, kes bunuh diri. ni gila zalim kat nyawa sendiri..kan? Ok, pakcik ada pengalaman yang ni. Alhamdulillah.. cuma kisah terpencil je.. #AThousandYears




Firman Allah SWT yang bermaksud :


" Jika kamu bersyukur, pasti Aku akan tambah untuk kamu (segala nikmat zahir dan batin). "

(Surah Ibrahim : 7 )




Ok, cukup bagi 3 je. Lagipun, ni sekadar pendapat dan pemerhatian pakcik yang tak terlalu mendalam. Ringkas je. Banyak lagi.. Nak cari bukti yang lain, 

p google apa yang berlaku disekeliling kamu  :)


Apa-apa pun, semua cinta dari punca yang negatif ni, menggoda kita untuk turun ke lembah maksiat. Dan pastinya, mengundang kemurkaan Allah. kamu mahu? bermakna kamu..

sedang menempah tiket sehala ke neraka. kalau bernasib baik, dapatlah tiket pergi balik dari neraka, kemudian barulah ke syurga. Wallahua'lam..


haa.. Macam mana? Pilihan di tangan iman kamu~
#MuhasabahCinta
 

.

4 comments

Post a Comment