Post

Orang Gila DIbenarkan Solat Berjemaah

 السلام عليكم
 peace be upon you

siapa yang gila sebenarnya?  6__9?
 
Hairan & jakun..
Sesetengah kariah masjid boleh membenarkan orang gila untuk turut solat berjemaah?


Geleng kepala dibuatnya lepas pakcik membaca status fb seorang sahabat. adoi.. 


Pakcik difahamkan, orang itu memang gila. cuma bab solat, dia tak pernah 'tinggal' sejak dia gila lagi. Sebab tu depa benarkan dia turut 'solat'. wallahua'lam.

Maaf. Pakcik bukan seorang yang arif berkenaan hukum hakam berkenaan solat. Tapi yang buat pakcik nak fikir, pasal..



Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud :

" Hendaklah kamu menjauhkan kanak-kanak daripada masjid, begitu juga orang-orang gila, urusan jual-beli, pertengkaran dan permusuhan, meninggikan suara, melaksanakan hudud, menhunus pedang dan jadikanlah pintu-pintunya suci dan hendaklah kamu menahannya (halang) dalam perhimpunan."

Hadith Riwayat Wathilah bin al-Asqa (1)


Kena la ambil perhatian kan.. Lagipun orang gila ni kita tak boleh duga tindak tanduk dia. buktinya? tengok la keadaan orang gila. tengah2 tido kat kaki lima pun boleh bangun berlari dan menarik seluar dalam orang perempuan.


6__9"

 
Hm..Sekalipun orang gila itu seperti 'bersolat' lengkap kesemua rukunnya, gila tetap gila. Melainkan dia telah waras Mungkin dia sebelum gila adalah seorang hamba-Nya yang tak tidak lalai berkenaan solat. Wallahua'lam.




" Cuma..kita boleh ambil pengajaran daripada perbuatan dia walaupun tak waras. Sesungguhnya Dia berkuasa menunjukkan sesuatu yang tak mustahil untuk berlaku. "


dalam kes ni, orang gila mampu solat dengan 'khusyuk'..



p/s : 

Pernah terkena tipu dengan orang gila. kuiz "apa dalam tapak tangan". ceh..'licik' juga orang gila..


.

9 comments

Post a Comment