Post

Cara Mintak Tolong Yang Sebenarnya

 السلام عليكم
 peace be upon you


Kerap kali bila kita dalam kesusahan, mesti mintak tolong kan?
Kalau tak mintak tolong, boleh tak?


eh.. Mesti lah boleh~
Pakcik bukan cakap kosong ya~
Tapi, mestilah berasas..


Cuba timbal balik apa yang kamu sebut setiap kali kamu nak minta tolong.
Ada tak/ berapa kali disandarkan kepada-Nya terlebih dahulu?


maksud pakcik, sebelum mintak tolong tu, tak kira la hal yang kecil, sampai la melibatkan nyawa, dsb..


ada ke kamu mohon daripada-Nya terlebih dahulu?


Ha...kalau ada yang tak bersandarkan kepada-Nya, Memang masalah tu.. 
Tandanya, kamu meletakkan pertolongan selain dari-Nya terlebih dahulu..

 
eh..
Setiap kali kamu solat, kan kamu lafazkan sebutan yang sama.. 
lafazkan yang kamu minta tolong kepada-Nya..
Melainkan, kamu tak faham apa yang kamu sebut..




Firman Allah SWT yang bermaksud :


" Dan kepada Engkau sahaja (Ya Allah) kami mohon pertolongan. "


(surah al-Fatihah : 5)


Tu buktinya~
Jadi tengok kiri, tengok kanan..
Siapa yang bagitau kat Allah yang kamu mengelat masa nak minta tolong?

ooo..main tipu aaa..
tak baik tau.. 


Ni cuma umum je.. Belum masuk bab tasawuf..lagi teliti..

p/s: Teringat satu kisah sekitar tahun 90-an. Satu keluarga terselamat daripada kebakaran.. alasan mereka..SubhanAllah..


-off-


.

3 comments

Post a Comment