Post

Istikharah Akuarium

 السلام عليكم
 peace be upon you

Eh~
hm? pelik ke tajuk ni? kenapa? macam tak takde kaitan? 
Huhu.. ok la.. Pakcik jelaskan. Istikharah secara mudahnya,


Meminta petunjuk daripada-Nya kerana timbul rasa tak pasti dengan tindakan yang bakal dilakukan.


Tak kisah apa yang bakal kita lakukan, mintalah petunjuk dari-Nya. Tapi bukan bermaksud, bila rasa was-was je, baru nak cari Dia. Tak. sebaliknya, setiap urusan tu, dan disertai dengan niat, usaha, tawakkal dan redha.


Macam pakcik, nak design akurium ni ha.. Antara kemahuan dan kehendak. Pening.. petang tadi abang pakcik minta pakcik buat layout akuarium yang baru. Tapi ikan-ikan yang bakal pakcik masukkan dalam tangki nanti..


kemahuan abang = akuarium cantik & menarik
Kehendak Allah = Tak menzalimi makhluk-Nya


kalau pakcik buat secantik yang beliau mahu.. kang tak terjaga pula.. Silap-silap ikan jadi sakit dan mati. Kan dah menzalimi makhluk.. Silap-silap solat pun boleh ter-sengaja lewat..


ops!!


Firman Allah SWT yang bermaksud :


" Janganlah kamu menzalimi ornag lain dan tidak pula kamu dizalimi. "


al-Baqarah : 279


Hm.. Dah faham?
sebelum melakukan sesuatu, lihat juga, menjadi beban atau tak. lepas tu tengok. Apa kesannya kat diri dan juga orang sekeliling.



dalam kes pakcik..
bela ikan banyak-banyak kang.. Takut banyak yang mati terkejut..
erk


6__9




p/s : pada yang logwalking kat sini, sabar ya~ belum berkesempatan.
 
.

6 comments

Post a Comment