Post

Buruk Sangka Yang Baik. Ini Memang Baik Punya Adab.

 السلام عليكم
 peace be upon you



Pakcik rasa aman bila lihat orang sana sini bertukar pendapat dan rasa melalui medium internet.


Tapi bila medium disalahgunakan, ukhwah yang dibina, bertukar menjadi dosa tanpa sedar. Mungkin sedar. Bagi yang tak sedar? Mereka akan beranggapan yang mereka tu betul. sayangnya..


Firman Allah SWT yang bermaksud :

" (iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan didunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan. "


(Surah al-Kahf : 104)




Terlintas dalam hati je, dah mampu mengubah hati seseorang tu menjadi munafik..nauzubillah..wallahua'lam..

pelik..Kenapa tak buruk sangka dari dulu je? tapi kenapa sekarang?
buat dari dulu, sekurang-kurangnya sekarang masih hidup, sempat bertaubat sekarang kan? wallhua'lam..

Dibandingkan dengan berburuk sangka sekarang, kemudian tak sempat bertaubat. dan mati.. oh.. ni dah tahap hina ke.. keji? waaa..


Ada beza ke? huhu.. Ada la. Orang yang berhati-hati, bila dia merasakan dia buat silap, hatta terlintas dalam hati, dia akan bertaubat. yang tak berhati-hati?




Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :


" Hindarilah kamu sekalian berburuk sangka kerana buruk sangka adalah ucapan yang paling dusta. Janganlah kamu saling bermusuh-musuhan dengan yang lain, janganlah kamu mencari-cari aib yang lain, janganlah kamu saling bersaing  (akan kemegahan dunia), janganlah kamu saling mendengki, dan janganlah kamu saling membenci  dan janganlah kamu saling bermusuhan  tetapi jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. "


(Hadith Riwayat Muslim)


Nah.. makan dalam sikit. huhuhu~



Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

" Tahukah kamu semua apa itu ghibah? Para sahabat menjawab : Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui. Nabi bersabda : iaitu menyebut saudaramu dengan apa yang tidak disukainya. Para sahabat bertanya kembali : bagaimana pendapat kamu kalau itu memang adalah yang benar (ada pada dia)? Nabi menjawab : kalau yang sebenarnya memang begitu, itulah disebut ghibah. Akan tetapi jika menyebut apa-apa yang tidak benar bererti kamu telah menuduhnya dengan kebohongan. "


(Hadith Riwayat Muslim)


Sebelum nak berburuk sangka tu, fikir la diri sendiri lepas mati. kalau sanggup nak bogelkan maruah sendiri masa tu, silakan la ya.. Nanti masa tayangan perdana kat akhirat, boleh kita tengok sama-sama..


=_=


 p/s : Terjaga dari tido.. pakcik mimpi terdengar perbualan seorang perempuan yang 'cakap belakang' mengenai diri pakcik sebelum ni.. Hm.. siapa dia? Tak nampak muka.. Mimpi jenis apa la ni... Wallahua'lam..


p/s : pakcik tertido lepas asar.. Tolong jangan buat yaa..


.

6 comments

Wed Feb 22, 10:14:00 pm GMT+8

-check-

Wed Feb 22, 10:30:00 pm GMT+8

salam..

setuju dgn entry nie..

ermm..nur nk minx maaf kat pakcik mungkin komen2 nur sbelum ni ad menghiris hti pakcik or mbuat pakcik terasa.nur kadg2 bergurau.. mungkin agk kasar utk pkcik baca..

maafkan slh silap yer..
stakat ni xpernah lagi nk kutuk2 rakan2 blogger/ berburuk sngka pd mereka..sbb siapalarh kta utk mengadili mereka.just layan ap yg dtulis n komen ap yg perlu..

jgak xpernh berburuk sgka pd pakcik..mlah suka bertandang ke blog pakcik yg byk ilmu nie..sesungguhnya diri ini masih dahagakn ilmu2 yg bertebaran di bumi ALLAH ni.
wallahualam..

p/s : pkcik tak payah larh publish komen nie yer..hehe

Wed Feb 22, 10:35:00 pm GMT+8

berburuk sangka ni satu sifat yg tak baikkan? tapi kadang2 kena ada juga sifat macam ni..hati2 katakan...cuma jangan sampai memburukkan keadaan

Wed Feb 22, 11:40:00 pm GMT+8

Apa nak jadi ni pakcik tdo lepas asar mentang2 laa winter....isk2..

Selemah-lemah iman adalah bersangka baik sesama muslim...

Thu Feb 23, 10:20:00 am GMT+8

terima kasih mengingatkan :)

Fri Feb 24, 11:29:00 am GMT+8

@nur chahaya abadiey

w'salam..
alhamdulillah.. ilmu, untuk dikongsikan ;)

nur, pakcik tak marah pun.
mana yang pakcik boleh terima, pakcik senyum dengan senang hati. mana yang tka boleh terima pun pakck terima sebagai kritikan buat memperbaiki hati

;)

apa2 pun, sebelum nur tulis, awal2 pakcik dah maafkan..walaupun tak sengaja..

kang jap lagi pakcik dah mati, dan tak sempat maafkan nur, kan dah menzalimi nur..huhu.. tak mahu

6__9

p/s: hehe. kalau ada masa terluang, pakcik mai balas komen :)

Post a Comment