Post

Aku Seorang Tukang Tilik [Travelog Jihad Terakhir Siri 4]

 السلام عليكم
 peace be upon you



Diri ini kini berada di hadapan tv. sambil meng-onlinekan  diri buat seketika cuma.. Mata ini memerhatikan apa yang di sajikan oleh pihak stesen tv.

Oh..kagum pabila dapat melihat  penggunaan dan penguasaan teknologi terkini, sesiapa jua mampu tahu akan cuaca di mana-mana hanya dengan membuka peti televisyen. Jika diizinkan-Nya..


" Tapi apa yang nak dikagumkan? " 


kata kecil hati ku mencari kepastian..



" Ibarat tukang tilik lah pulak tv ni. Petang ni mendung. Jadi, tak perlu bawak payung aaa kan.. ok lah. aku nak pi kerja ni. jaga rumah elok2 yer ? as salam... "



Sapa si amir yang kelihatan tenang..seperti tahu apa yang sedang diri ini fikirkan..Lalu pergi menghidupkan enjin kereta ber-skirt sporty nya...meninggalkan sandaran-sandaran dari-Nya yang  masih berlegar-legar di minda ini..



**********



Ah...terlalu banyak sandaran-Nya yang diri ini terlepas pandang..Ya Allah...Peringatkan ku berbekalkan sandaran-Mu  moga diri ni tidak terpaut dengan tipu daya dunia...Ameen...


Banyak ayat-ayat Allah yang mengingatkan dan memberitahu kita apa yang bakal terjadi pada masa depan..Cuma... Berapa kerat yang ambil ikhtibar dan berusaha untuk mengelakkannya? wallahua'lam..





Firman Allah SWT yang bermaksud :



" ...sesudah mereka kalah, mereka itu akan mengalahkan lawannya. "

Surah ar-Rum : 3




berkali-kali diperingatkan-Nya..jika kita tidak mengambil ikhtibar dan berusaha mencegahnya, itulah apa yang berlaku..Wallahua'lam..


Kita semua adalah tukang tilik yang menilik2 apa yang bakal kita lakukan..cuma...tilikan yang manakah kita pilih? adakah berlandaskan Tali-Nya?atau..mengikut acuan lord reid? atau juga..seperti atheist atau membabi buta? atau...tiada hala tuju..? fikir-fikirkan wahai diri ini..


*************

Tahniah kepada ENCHE kerana bakal menjadi bapa dalam masa-masa yang ditentukan-Nya  ;) 



Didiklah anak sebaik-baiknya. kelak dia adalah sebahagian dari perisai ketika ENCHE dah tua. Atau..paling tepat..Kita sudah berpindah alam..Ameen...Insya'Allah


(^^,)




.

1 comment

Post a Comment