Post

Melintas Dihadapan Orang Yang Sedang Solat

 السلام عليكم
 peace be upon you


Manusia dan haiwan, ada sifat 'kurang ajar' masing kan? Pakcik lihat, kat mana-mana pun, tak kira masa dan tempat. Ada saja..Sungguh hebat jah. Kurang ajar haiwan, siap boleh berak (nyahtinja/buang najis) tanpa rasa bersalah pada.. 




Tuan dia padahal diberi kesenangan dalam hidup. Makan sedap, tempat tido beralas, Najis pun tolong dibuangkan(kalau berkenaan jah)..  

Tapi itu cuma seekor haiwan. Mengikut lumrah ia. Manusia? Diberikan panduan. Mungkin akalnya berada kat tumit kaki. Hm.. Bangga kot depa bila.... 


Melintas atau lalu dihadapan orang yang sedang solat?


Pakcik tekalah, kat luar depa dah selalu sangat langgar mati orang lain tanpa rasa kesal. Gangster la katakan..Itu sebab ketika solat pun tak segan silu nak tunjuk gangster pada Allah kan~


Diriwayatkan daripada Abi Sa'id katanya; "Aku dengar Nabi Muhammad SAW bersabda " : 

" Apabila salah seorang daripada kamu sembahyang di suatu tempat yang ada ada tutupan (terlindung) daripada lintasan manusia, jika ada seseorang hendak lalu (melintas) di hadapan maka hendaklah engkau menolaknya (dengan tangan), jika orang itu enggan (membantah) maka hendaklah engkau tolak (dengan tolakan yang kuat), maka sesungguhnya ia adalah SYAITAN."


*****


Ingatla..kita ditegah dari melintas dihadapan orang yang sedang bersolat dalam jangkauan rukuk dan sujud mereka kepada-Nya. Point mudah, yang mana tangan mereka mampu capai. Ikut la jalan lain. Kalau tiada, tunggu.


Yang mengerjakan solat, sila la pilih lokasi yang terlindung dari laluan. Selalu sangat pakcik lihat lepas azan, nak kerjakan solat sunat tapi pilih tempat yang berjauhan. Melampau juga la sampai saf paling belakang pun tak terkecuali. padahal saf depan masih banyak ruang kosong...


Memang lagi bertambah kurang ajar macam syaitan fiil tu bila kita tolak, lagi gangster depa nak lalu juga..


Senyum Kambing :

ke mana lagi sifat kurang ajar syaitan diturunkan kalau tak ke manusia yang leka..

.

43 comments

Post a Comment