Post

Penjelasan Bagi Entri " Kisah Si Peminta Sedekah dan Ibadah "

 السلام عليكم
 peace be upon you




Buat yang membaca entri sebelum ini dan turut mengomen, terima kasih atas respon yang diberi. 

Memandangkan  ada pembaca yang kurang faham akan ayat-ayat dalam entri tersebut, pakcik fikir mungkin ia merujuk kepada quote tersebut..quote tersebut, dimasukkan tanpa diubah maksudnya..memandangkan orang arab gemar berkias adlam berkata..


Disini, pakcik akan terangkan kiasan perkaitan antara quote ke-3 dan ke-4 tersebut..



" Mereka ini datang dari pelbagai tempat yang punya negeri yang luas ", bermaksud,hati orang beriman yang suci dan sentiasa mengagungkan Allah walau dari mana dia datang dan amal apa yang dikerjakan..



" Memakai pakaian yang cantik " bermaksud, akhlak orang beriman itu adalah sebenar-beanr iman tanpa sebarang keraguan dan beradab dalam menentukan tindakan dan kehendak.



" Menaiki kenderaan yang laju pergerakannya " bermaksud, amal perbuatan yang dikerjakan, kesemuanya hanya untuk-Nya, tiada yang  disia-siakan tanpa berhenti ditengah jalan ketika beramal.



" Dan disekeliling mu ada cahaya yang menerangi perjalanan mu ke rumah Allah " bermaksud, ilmu-Nya yang Agung itu mengiringi hati dan amal dan iman dalam perjalanan ke rumah-Nya..



hanya dengan ilmu kita dapat menterjemah apa yang berada disekeliling kita dan hanya dengan iman, kita dapat menjadikan apa yang telah kita terjemahkan itu, mendorong kepada kebahagian taqwa..




2 comments

Post a Comment