Post

Teknologi Cas Bateri Guna Air (RM 48)

 السلام عليكم
 peace be upon you


Nama : Bateri Mesra Alam.
Tempat lahir : Makmal kuasa, Jepun
Tahun lahir : 2007
Adik Beradik : AA dan AAA
Keturunan : Karbon dan Magnesium



Sapa kata bateri cuma boleh di caj guna benda yang ber-elektrik je? kalau hangpa yang kata, er..hangpa agak ketinggalan. Pasai pa? pasal..tengok la tahun lahirnya~



Woot !! Bateri nih boleh di caj dengan pelbagai jenis cecair. Dari air mineral, sampai la ke bir;Asalkan elemennya, air. Er..air kucil pun boleh~





Cas elektrik dalam bateri ni, mampu bertahan sehingga 10 tahun lah kalau nak dibandingkan dengan bateri chokia kat supermarket nun.




Cara nak mengecas nya, cukup mudah, gunakan tiub khas untuk menyedut cecair, dan picit tiub yang berisi cecair tadi ke dalam saluran khas pada bateri tersebut.



Bagaimana ia berfungsi? 


Melalui tindakbalas kimia. tapi bukan macam tenaga biomass. tu lebih kepada ornagik. Dalam bateri ni, ada unsur carbon dan magnesium. Ia berfungsi sebagai agen yang bertindakbalas dengan elemen yang berunsurkan cecair yang di masukkan tu. Macam perut hangpa. kuk kak, kuk kak~




Malangnya bateri ni tak dieksport ke mana-mana negara. Hanya dijual di jepun. Dan pakcik sedang tunggu member pakcik hantar. Mau beli? order mari~



Reger RM 48.. tapi berbaloi. 10 tahun maa cas boleh simpan. dalam keadaan kecemasan, 'air kucil' je dah boleh jadi 'sumber'.



p/s : Nilai voltage dan current bagi 1 sel, 2.1v dan 60mA-300mA


Pakcik memang suka lah kalau cerita bab-bab teknologi nih. Hangpa ado? tado? Buat la satu entri teknologi. Jangan lupa repot kat pakcik! Pakcik suka~ hehe~ ;)

.

19 comments

Post a Comment