Post

Mencari kesalahan Dalam Cinta? Ini Jawapan Pakcik~

 السلام عليكم
 peace be upon you

Cinta yang tak dijaga, Membutakan?? Woot! buta sampai mencari silap antara satu sama lain.
 
 
ustaz jiji ada tanya dalam entri dia yang nih. Makna kata, jangan kedekut bila ada yang tanya. Tapi jangan menyesatkan orang lain lak.


Ok la. point pakcik, Kita hidup nih seperti bumi bergantung kepada langit.. Eh! betul la.Tada langit, Habis la permukaan bumi dibakar dek cahaya matahari. ada bantahan?



Maksud pakcik, setiap kesilapan (khilaf) yang dilihat dan ditegur orang lain walaupun, ia tak benar(fitnah) sekalipun, ia adalah sebahagian dari sandaran-Nya untuk mengingatkan kita. kita mungkin tak perasan. tapi Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati kita walupun terdetik sekecil virus.



tapi, jika ia benar(mengumpat), macam mana?
Woot! sama juga. sandaran-Nya dalam menegur diri kita..



Itu la jawapan pakcik. Semua tu sekadar sandaran peringatan, teguran dan ujian-Nya kepada kita


Dah terjadi 2 perkara diatas, sepatutnya kita tanya diri kita, apa yang tak kena. orang lain dah 'nampak'. Beringatlah kepada-Nya. Ni semberono layan sifat laknatullah dalam diri wak gapo??


Itu pasal sampai jadi bergaduh, tarik muka. kononnya nak pamerkan emosi. Woot ! Allah tak tengok emosi merajuk, marah  kita ler..wallahua'lam. Dia tengok apa tindakan kita yang seterusnya ~



Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

" Prasangka itu tidak mendatangkan kebenaran apa pun."
Surah Yunus : 36



Ok la..last woot! woot dari pakcik~



Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

" Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang bercerai berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat azab yang berat. "


Surah Ali-Imran : 105




Senyum Kambing Pakcik :


seronok melihat kesilapan orang lain? mungkin Allah menyayanginya dia dan menguji diri mu.wallahua'lam~

.

10 comments

Post a Comment