Post

Pandang Petai Boleh Membunuh !!

 السلام عليكم
 peace be upon you


Ya! memang boleh membunuh! pakcik boleh bagi hadith yang berkaitan. Tak percaya, baca dan cari kesahihannya~


Rasulullsh S.A.W bersabda yang bermaksud :

" Tidak ada sesuatu yang dipenuhkan oleh anak-anak adam lebih perut dari perutnya. Cukuplah bagi anak adam beberapa suap yang dapat menegakkan tubuhnya. walaupun mahu dipenuhkan, satu pertiga bagi makanannya, satu pertiga lagi bagi minumnya, dan satu pertiga lagi, pernafasannya. "

Hadith Riwayat at-Tarmizi


Ok, tengok gambar kat bawah ni pula~


OK,pakcik nak tanya nih. boleh percaya ke yang beckham bawak petai masa perlawanan bola?~ Ok, ibarat kamu sedang fikir nak sebarkan pasal ni kepada sesapa atau tak. Pakcik nak bagitau ni je..



Percakapan yang tak benar, ia adalah fitnah; dan..
Percakapan yang benar sekalipun ia adalah mengumpat.


Ok2..kenapa pula pandang je, membunuh?


Sebenarnya, ia boleh membunuh iman kita. tak percaya? eh?? tadi baru jer baca kat atas nun. Bukti? ler.. tadi tengok gambo beckham pegang petai tu apa? kan boleh jadi gosip. faham kan gosip tu apa ciri-cirinya? baca hadith dibawah ni~

Firman Allah SWT yang bermaksud :

" Wahai orang yang beriman, jika datang kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan. "

Surah al-Hujurat, ayat 6


ha! Ok la..ni penamatnya..dengan hadith ini~


Firman Allah SWT yang bermaksud :

" Dan janganlah kamu mengutip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain. "

Surah al-Hujurat, ayat 12

Pakcik cuma nak kata; Pandang petai  ibarat kita makan. dari pandangan mata juga, tindakan kita yang seterusnya berlaku  samaada mengikut perintah-Nya, atau ingkar. makan pula, jangan lupa, ia bersebati dengan diri kita setelah makan. tu je~


Senyum Kambing Pakcik :

Pandang bawang merah je, nak nangis..


p/s: 
pakcik gurau jer..gurauan yang benar~ dan..petai, memudaratkan jika ia diambil dalam kuantiti yang besar bagi satu-satu tempoh.


.

8 comments

Post a Comment