Post

infoRenungan: Jangan Langgar Lampu Isyarat iman !!

 السلام عليكم
 peace be upon you
image credit to :  mmchong_2000
sedar tak sedar,
ilmu kejuruteraan menghasilkan lampu isyarat.
untuk menjadi peringatan ketika dijalan raya..

sedar tak sedar,
Al-Quran dah lama diturunkan-Nya..
untuk menjadi rujukan dan peringatan kita ketika hidup.. 

sedar tak sedar,
lampu jalan jika 'dilanggar'..
dapat free compound rm 300 je..bayar dengan duit, setel.

sedar tak sedar,
iman jika 'dilanggar'..
dapat free dosa..bayar dengan taubat dsb; setel.
tu pun kita tak tau diterima-Nya ke tak..
yang penting, kunci dah ada.

sedar tak sedar,
lampu jalan hari-hari kita tengok..
ada warna hijau, kuning dengan merah..

sedar tak sedar,
hidup pun ada lampunya..hari-hari kita buat..
itulah amal, iman dan nafsu..
tapi macam mana kita menguruskan setiap satunya..


Yep, kita semua tak sempurna. tapi kita diberikan kekuatan niat, usaha, tawakkal dan redha..tu sebahagian dari kunci-kunci kehidupan yang kita ada.

lampu jalan. ada u-turn..bila-bila masa je bila patah balik. tapi kehidupan kita, takde u-turn ok~  jika dah berlaku, ia adalah begitu. dan.. disini la juga, kunci kehidupan yang saya kata kat atas tu, kita wajib gunakan..bukan dijalan yang salah, sebaliknya di jalan yang diredhai-Nya.


kunci niat, usaha, tawakkal dan redha tu tetap ada dalam diri selagi kita masih hidup di Dunia ujian-Nya ! 

 Nak fakta tentang ikan jerung vs. manusia ? 
terjah sini lak~


10 comments

Post a Comment