Post

infoRenungan : Alasan Korang Bila Gagal Exam.

 السلام عليكم
 peace be upon you






korang yang baca ni, mesti ada pengalaman macam ni kan.tak kira lelaki ke perempuan, mesti ada sebab kan?ni nak kongsi sikit pengalaman sendiri + orang lain.

Yang nak cari jalan pintas, cara ni paling umum. bawak toyol.macam2 versi ada..ya dok?jangan buat okey~
ok2, setahun ada 365 hari. setiap tahun ada 2 semester (tak termasuk semester pendek). Maka :

1. Ahad, hari cuti umum.  -52 hari dalam setahun. Baki 313 hari.
2. - 50 purata hari hujan dan panas. susah nak belajar. Baki 263 hari.
3. 8 jam sehari waktu digalakkan tidur(122 hari). Baki 141 hari.
4. 1 jam waktu riadah untuk aktiviti  kecerdasan otak (15 hari ). Baki 126 hari.
5. 2 jam waktu makan untuk tempoh 24 jam (30 hari). Baki 96 hari.
6. 1 jam purata waktu sembang2 bertukar idea, pendapat, borak kosong (15 hari). Baki 81 hari.
7. Purata hari untuk ujian, tutorial, exam, hantar tugasan, ulangkaji pelajaran; 35 hari. Baki 46 hari.
8. Purata cuti pertengahan sem, umum, dsb; sekurang-kurangnya 40 hari. Baki 6 hari.
9. Purata hari. tak sihat (semua kerja jadi lambat);3 hari. Baki 3 hari.
10. Aktiviti riadah ( jalan-jalan); sekurang-kurangnya 2 hari. Baki 1 hari.
11. 1 hari..Hari lahir...buat apa? ngulau ke?




sebenarnya, bukan kerana semua perkara diatas tu menjadi faktor kegagalan sebaliknya pengurusan masa korang. semuanya kena ada niat, usaha, tawakkal..dan akhir sekali redha.,, cuba kita tengok masa seharian kita. dibazirkan untuk apa,. rehat? borak? layan konflik jiwa kacau? tido? tengok dari situ. dan renung2kan~

.

3 comments

Post a Comment