Post

BEN ASHAARI : TERIMA KASIH IBU !




3. Ceritakan satu kenangan yang paling anda tidak dapat lupakan ketika bersama ibu anda .. Tak kira manis , sedih , pahit atau apa saja yang ingin anda kongsikan .. Mesti lebih dari 100 patah perkataan ..

kisah pelbagai rasa..
berlaku pada tahun 1995. Hari keluarga MARA (Bahagian Kewangan) .masa tu masih kanak-kanak.memang nakal..orang tua kata jangan, itu yang saya nak.masa beriadah kat tepi sungai, difokuskan tang saat kritikal tu,saya cuba berenang ke seberang.tapi tak berjaya. Aliran sungai sangat deras secara tiba-tiba.kaki mula cramp. 

masa tenggelam timbul sempat menjerit..tak ingat apa dah,cuma tahu timbulkan diri sambil tenggelam keletihan.saat tu tiba-tiba ada sepasang tangan yang angkat saya supaya timbul atas permukaan. Yang beliau, tenggelam timbul. Memang saya tak cam siapa. Masa dibawa arus bersama-sama dengan insan yang cuba menyelamatkan saya, tiba2 kepala rasa sangat sakit terhantuk apa tak tahu. sebelum tiba-tiba mata 'terlelap', sempat tengok..dahan pokok..

Sedar kemudian masa dalam kereta. semua ahli keluarga dalam kereta. Kecuali ibu saya. Ayah bagitau ibu terpaksa dikejarkan ke hospital. paru-paru dimasuki air jujurnya.. Insan yang berusaha selamatkan saya itu adalah ibu.. Masa tu badan macam sejuk secara tiba-tiba. Ayah bagitau..kalau tiada dahan pokok disitu, kami berdua dibawa arus deras. Tak seorang pun mungkin dapat tarik ketebing...mujurlah..pembedahaan berjaya.alhamdulillah.. malam tu, saya berada kat sisi ibu tanpa tidur.sehingga ibu membuka matanya. Rasa gembira sangat-sangat..ibu cuma dapat tersenyum lemah. Saat tu baru saya dapat rasa apa itu nikmat bersyukur yang saya tak dapat hayati 100% sebelum tu..diberikan peluang oleh-Nya..  =)


4.  Antara ibu dan ayah , siapakah yang anda lebihkan ? hehehe..

diantara ayah dengan ibu, saya tidak melebihkan mahupun mengurangkan..sama rata. hanya Dia yang Maha Mengetahui samaada terlebih atau terkurang itu..


5. Apakah anda sanggup tinggalkan ibu atau ayah anda di rumah orang tua ?

tak sanggup.


6. Pendapat anda mengenai anak anak yang sanggup bercakaran merebut harta pusaka orang tua mereka .. 

pendapat, kerana nafsu, mata dan hati mereka menjadi 'buta'. Bila iman diketepikan, nafsu menguasai amal. kena bantu mereka selesaikan kemelut nafsu mereka yang tidak terkawal.

p/s: berminat nak join? er..dah nak tutup..klik tajuk entri ni

12 comments

Post a Comment