Post

info: Dunia Penggodam@Hacker


As Salam..

baru sebentar tadi, 'dunia' sahabat blogger digegarkan dengan kes seorang blogger yakni Mr. FF
digodam pihak tidak berguna. dapat  tau pun dari blog beliau.

masalah telah pun selesai.jangan risau ;)

minta jasa baik para bloggers untuk tag blogger lain.sampaikannya kepada insan yang tidak tahu apa itu penggodam disebalik penggodam

 
entri ni diwujudkan bagi 'membersihkan 'tanggapan' para blogger terhadap si penggodam
sebab..penggodam ni ada pelbagai jenis..sila scroll dan  baca dibawah :


Hackers dalam Bahasa Malaysia adalah penggodam. kegiatan menggodam terbahagi kepada beberapa kategori iaitu penggodaman (hacking) dengan beretika, penggodaman dengan tidak beretika dan beberapa kategori lain...


Ethical Hacking (Penggodaman Beretika)
Penggodaman beretika dilakukan oleh penggodam yang mempunyai kemahiran dan pemahaman yang tinggi dalam sesuatu sistem. Etika yang dimaksudkan adalah dimana aktiviti penggodaman dilakukan tanpa merosak atau menjejaskan sistem orang lain dan dilakukan bagi tujuan untuk mengenalpasti kelemahan dan kecacatan sistem atau juga untuk mengetahui sejauh mana sesuatu sistem itu dapat dimanipulasikan untuk mencapai sesuatu matlamat. Penggodam sebegini juga dikenali sebagai penggodam bertopi putih (White Hat Hacker)




Penggodaman Tidak Beretika
Penggodaman tidak beretika ini juga dilakukan oleh mereka yang telah mahir dan memahami kelemahan dan kekurangan sesuatu sistem. Namun, tanpa disiplin dan etika, mereka lazimnya akan merosakkan sistem yang bukan milik mereka dan ini boleh menyusahkan dan menganiaya orang lain. Mereka akan cuba memanipulasikan kelemahan sesuatu sistem untuk membolehkan mereka mencapai matlamat yang dikehendaki. Penggodam sebegini dipanggil penggodam bertopi hitam (Black Hat Hacker)




penggodam 50-50
Terdapat juga "Grey Hat Hacker" yang merupakan hibrid kepada kedua-dua white hat dan black hat hacker. Hacker topi kelabu ini adalah hacker berkemahiran tinggi yang kadang-kadang bertindak secara legal dan untuk kebaikan dan kadangkala tidak. Mereka menggodam bukan untuk faedah persendirian dan tidak mempunyai niat merosak, tetapi kadangkala berkemungkinan terlibat juga dalam jenayah siber dalam kegiatan mereka.


Contoh hacking untuk pemahaman pengguna akhir (end user) adalah seperti memecah masuk sesuatu pelayan web, mendapatkan akses kepada sesuatu sistem pelayan, memanipulasikan kelemahan sesuatu sistem untuk bertindak diluar jangkaan sebenar dan yang seumpamanya. Hacking juga tidak hanya tertumpu kepada sistem komputer dimana terdapat juga hacking yang melibatkan kehidupan seharian dan perkakasan yang tidak berkaitan komputer. Ia dikenali sebagai Life Hacker ( seperti cerita Mc Guyver )




Umumnya, terdapat banyak lagi pecahan Hackers untuk pengetahuan para blogger sekalian iaitu:

- Hacker (computer security): seseorang yang memecah masuk sesebuah komputer dan keselamatan rangkaian.

- Hacker (perisian percuma dan sumber terbuka): seorang pengaturcara dalam pergerakan perisian percuma dan sumber terbuka.

- Hacker (hobbyist): Pengguna komputer yang begitu gila komputer.

- Media hacker: seseorang yang menggunakan media dengan cara yang baru.
- Reality hacker: sama seperti pemggodam komputer, tetapi menggodam "dunia nyata"

- Wetware hacker: seseorang yang bereksperimen dengan bahan2 biologi.

- Atau seseorang yang umumnya melakukan kerja dengan pemikiran 'diluar kotak' (outside the box).




Crackers 
pula adalah terma yang agak berbeza dari Hackers. Untuk pengetahuan para bloggers, Crackers adalah mereka yang menggunakan teknik Reverse Engineering untuk memecahkan sesuatu sistem atau perisian. Cracking biasanya dilakukan bagi mengatasi permasalahan sekatan had masa atau sekatan kod oleh sesebuah perisian untuk membolehkan perisian tersebut digunakan tanpa perlu mendaftarkannya atau mendapatkan kod sekatan sebenar daripada pihak pengeluar perisian tersebut.


Crackers juga mempunyai dua pihak dimana cracker yang baik dan beretika melakukan aktiviti reverse engineering untuk tujuan mendapatkan kod asal yang telah hilang atau cuba untuk mengetahui tahap kekuatan sesuatu kunci perisian. Manakala cracker yang melakukan sebaliknya adalah mereka yang memecah kod perisian dan kemudiannya menjual atau berkongsi dengan orang lain sesuatu sistem dan dari situlah wujudnya pirasi atau lanun cetak rompak yang mengutip hasil perisian yang telah di'crack' untuk dikongsi dengan pengguna yang menyokong kegiatan pirasi ini.


Contoh cracking untuk pemahaman pengguna akhir adalah melakukan reverse engineer terhadap sesuatu perisian untuk membuang sekatan masa, mendapatkan algoritma penghasilan kod akses dan mendapatkan kod sumber sesuatu perisian.


Kedua-dua hackers dan crackers ini merupakan pengguna advanced yang telah mempunyai kemahiran dan pemahaman yang tinggi dalam kedua-dua bidang.


Selain dari terma ini, terdapat juga terma-terma lain seperti script kiddies, newbies dan lamers.


Script Kiddies 
adalah mereka yang telah agak mahir dengan penggunaan dan pengolahan script untuk tujuan hacking.

Newbies adalah mereka yang baru ingin berjinak2 dengan dunia hacking dan cracking.

Lamers adalah mereka yang berlagak kononnya mereka hackers atau crackers sedangkan mereka hanyalah poyo yang tak tahu apa-apa.



"sesungguhnya hari-hari adalah hari untuk kita bersangka baik kepada sesama insan kerana itulah sebaik-baik amal dalam iman yang disukai dan diredhai di sisi-Nya yang Maha Agung"

15 comments

Sat Feb 19, 06:35:00 am GMT+8

teringin sangat nak blaja hacking n cracking.. especially cracking sebab ada sesetengah software yang sepatutnya boleh dibagi percuma tapi kerana nak kaut untung, dijual dengan harga mahal.. kalau tau crack, boleh dapat free.. hehe..

Sat Feb 19, 06:50:00 am GMT+8

as salam..
berminat? saya boleh beritahu bagaiman caranya. tapi perlukan kesungguhan sebab ia berkaitan dengan script, hash, dsb..sebab software sekarang makin maju.maka, kita pun perlu maju~ :D

tapi lepas saya ajar, jangan la p buat benda yang bukan2. boleh janji?

sesungguhnya hari-hari adalah hari kita bersedekah.bersedekahlah dalam apa jua bentuk. baik ilimu, mahupun harta benda,ilmu yang baik disisi-Nya adalah ilmu yang diterima, diamalkan dan diajarkan kepada yang lain ;)

Sat Feb 19, 07:03:00 am GMT+8

ok.. janji takkan salah guna.. tak kisah kalau makan masa lama pun.. saya memang suka blaja benda baru..

Sat Feb 19, 07:30:00 am GMT+8

ok, apa media yang sesui nak berhubung ni? tadi ada tengok formspring. tu boleh ke? tengok macam ramai je boleh baca. adoi

Sat Feb 19, 07:44:00 am GMT+8

apa kata guna fb?

Sat Feb 19, 08:24:00 am GMT+8

fb? link fb nya? tapi saya jarang ber-fb. sebab matlamat ber-fb tu tiada. bukak pun sekadar nak cari link2 baru.nak baca :)

Sat Feb 19, 08:38:00 am GMT+8

dah add dah tadi..

Sat Feb 19, 10:08:00 am GMT+8

ok2..hehehheheh :) nanti aku buat entri k...

Sat Feb 19, 10:17:00 am GMT+8

terima kasih :)

Sat Feb 19, 11:22:00 am GMT+8

as salam...

best2...ilmu yg brmanfaat
tapi..ade ke cra nk elak dri penggodam ni...huhu

oh sy pon nk bljr mcm masterfaiz...nanti fadzli bukak kelas eh...hehe
gurau je...:)

Sat Feb 19, 11:49:00 am GMT+8

wa'alaikummussalam..

sama-sama achu ;)
mana yang bermanfaat, kita ambil.
cara nak elak penggodam?
itu adalah sangat2 mustahil.sebab kita manusia.semuanya berkongsi ilmu yang sama. apa yang kita tau, insya'Allah orang lain tau juga.sangat mustahil. ibarat macam pencuri.kalau kita pasangn grill, diorang boleh potong gun welding cuuting flame. kalau pasang alarm, do=ioarng umpil genting bumbung. takkan tamat.sebab nafsu manusia itu sangat ebsar..besarnya ia,ttidak mampu dunia ini menanggungnya.

nak belajar? insya'Allah.elok guna skype. boleh transfer file sekali.

achu, petang ni atiq balik kampung.beliau mau pergi ke pantai remis. jom main wau~

Sat Feb 19, 11:23:00 pm GMT+8

nak jgak blaja hacking2 nie...tp macam mana?

Sun Feb 20, 08:49:00 pm GMT+8

as salam..nak belajar.contact email saya

Mon Feb 21, 01:06:00 am GMT+8

emm mustahil kn...xpela...

jumpe ke diorg? diorg pi main boling la fadzli...kamu patut amik no fon atiq tau...hehe

mkn seafood ek....sedapnye...:)

Mon Feb 21, 07:09:00 am GMT+8

ya. mustahil. tak jumpa daa.semalam pun lepak sorang2 je kat seafood depan bangunan warisan academy apa entah. no phone? buat apa?contact? ooh.. ya.makan seafood.sedap ;)

Post a Comment