Post

Tinggalan USSR : Pengkalan Tentera Laut


kita pun sudah mengetahui akan kejatuhan empayar besar yang pernah menguasainya satu ketika dulu.kini, yang tinggal, hanya jejak2 yang ditinggalkan oleh kuasa besar ini semasa era zaman 'kegemilangan' mereka.rata2 hasil peninggalan yang masih ada hingga sekarang, adalah pengkalan bagi unit tentera laut. dari pengamatan saya dan hasil maklumat rakan, selepas Rusia mengambil alih lokasi pangkalan ini untuk mencari hasil kertas kerja yang berguna, dan kerja2 analisis dilakukan dalam tempoh yang agak panjang. di fasiliti ini, menariknya, terdapat  satu reaktor penjana kuasa dari medan magnet yangs aya percaya paling canggih dan berkualiti semasa era soviet. fasiliti itu kini hanya menjadi sebahagian dari sejarah pengkalan ini kerana pihak Rusia telahpun melupuskannya bagi tujuan mengelakkan peralihan teknologi ini kepada pihak luar. oh ya.bekalan kuasa yang asalnya, ddari magnet. dan setelah dilupuskan, punca bekalan kuasa elektrik, datang dari generator minyak dan juga bekalan kuasa dari pencawang yang berdedekatan. ianya ditinggalkan oleh pihak tentera Rusia kerana tidak sesuia untuk dijadikan sebahagian dari fasiliti2 ketenteraan. apa yang penting setakat ini pada mereka,, adalah fasiliti bagi operasi HARP dan Plantegent ( hampir semua kuasa2 besar dunia merancang untuk menguasai satu sama lain berdasarkan teori dan teknologi ini... ) dan akhir sekali, sistem pengankutan yang digunakan sepanjang dalam fasiliti ini, adalah sejenis lokomotif. bagaimanapun, ia tidak dihubungkan dengan reaktor jana kuasa..Sesungguhnya, kerakusan dalam diri manusia itulah menjadi sebahagian dari nafsu yang menyebabkan Roh pulang bukan dalam keadaan yang suci selepas ujian hidupnya.wallahu'alam..semoga kita dijauhkan dari perkara-perkara yang mendatangkan kemudaratan.wallahu'alam.

oh ya..semasa gambar2 ini diambil, pengkalan ini telah pun diberi kuasa kepada pihak muzium Rusia bagi kerja2 pemulihan struktur.dengan kata lain, akan datang, akan dibuka kepada umum.namun hanaya sebahagian kecil sahaja yang akan diberikan akses.

kredit gambar diberikan kepada satch :)
Спасибо, Satch
pandangan sisi dari menara pemerhati luaran
rupa bentuk geologi yang ringkas di luar, padat didalam.pandangan dari luaran.jauh di bawah dasar laut, terletaknya pelancar peluru anti kapal selam dan kapal perang.

pandangan sisi pintu masuk utama



kesan runtuhan laluan permukaan untuk unit2 artileri luaran yang musnah


jalan darat ke pintu masuk. sebahagian dari unit pengudaraan luaran pengkalan

pintu masuk utama bagi kerja2 pemunggahan.antaranya, artileri dari daratan ke jalan air

antara artileri daratan yang ditinggalkan oleh soviet.

rupa struktur pintu masuk jalan air

kelihatan kabin/post pemeriksaan artileri

baagian dalam pengkalan ( jalan air )

lagi bahagian dalaman

disini, unit2 artileri yang berunsurkan serangan bawah air, disimpan

antara sistem pengudaraan yang digunakan.masih berfungsi walaupun punca bekalan kuasa telah ditukarkan. turut kelihatan, bahagian pintu masuk kapal2 kecil ke unit selenggaraan artileri lautan yang kecil ( bahagian yang telah musnah )

pintu masuk ke dewan + laluan utama

antara kerja baik pulih yang telah selesai dijalankan.

salah satu bahagian dimana kerja2 pemerhatian kehadiran artileri dari luar, dari dalam pengkalan dilakukan

sebahagian artileri yang bakal dipamerkan.
disinilah merupakan salah satu pintu masuk ke reaktor yang telah saya nyatakan pada bahagian pengenalan di dalam entri ini. ditutup.

salah satu pintu masuk ke gudang dan juga pintu ke gudang bongkah magnet disimpan.

pintu masuk  utama ke reaktor pengkalan ini

antara jenis unit2( pintu ) tapisan pertama yang telah digunakan soviet bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini.

laluan yang mana tersimpannya pecahan2 pintu ke sebahagian kecil  makmal2 kajian di pengkalan ini dan juga reaktor. suhu dibawah merupakan suhu dibawah paras tahap beku.percaya ataua tidak.

16 comments

Wed Dec 08, 05:47:00 pm GMT+8

wa'alaikumsalam..syukran :)
oh tidak.beliau sendiri yang memeberikan info ini. dan selebihnya kepada saya untuk diterjemahkan kedalam dunia kejuteruteraan dan ketenteraan :)

Thu Dec 09, 07:52:00 am GMT+8

tak berminat ke nak kupas dan kaji freemission?

Thu Dec 09, 12:37:00 pm GMT+8

freemission? tang apa tu? freemason? saya berminat mengkaji tentang kesatuan soviet.soviet punya perkara yang boleh dibangkitkan dan digunapakai untuk teknologi ketenteraan

Thu Dec 09, 02:05:00 pm GMT+8

alaaa.. salah eja ka?? hahahahaha...

ooo yeke? ^_^

ok boss..

Thu Dec 09, 02:56:00 pm GMT+8

ya.salah eja :) kalau betul kamu maksudkan. freemason.

huhu..rasany dah banyak blog yang mengetengahkan mengeai freemason

Thu Dec 09, 04:30:00 pm GMT+8

yup, betul..memang da banyak...tapi sekali-sekala tak salah kalau kamu kupas sedikit tentangnya..berkongsi ilmu..sharing is caring~~ kan kamu suka juga bincang tentang tu...freemason, illuminati dll... =)

Fri Dec 10, 11:07:00 am GMT+8

hm..saya masih cuba untuk membuktikan fakta2 yang saya dah dapat. cuma perlukan masa yang tak tahu berapa lama.harap bersabar ya :) terutamanya illuminati. peperangan minda,psikologi

Anonymous
Wed Apr 06, 12:30:00 pm GMT+8

xau julinho

Anonymous
Wed Apr 06, 12:30:00 pm GMT+8

tah

Anonymous
Wed Apr 06, 12:31:00 pm GMT+8

to sono rupe

Post a Comment