Post

BEN ASHAARI : LELAKI vs PEREMPUAN KERANA FIZIKAL



1) Anda pernah jatuh cinta ? Apakah yang membuatkan anda jatuh cinta ? Kerana fizikal atau keperibadiannya ?


Pernah. jatuh  cinta  kerana  peribadinya  secara  luaran(akhlak), dan  juga  sikapnya  yang  juga  gemar  berkongsi  cerita,  maklumat  dsb. hehe~  dan  tentu   kerana peribadinya. Saya  tak   pandang sangat  pun rupa.  =)


    2) Apakah anda jenis mengutamakan fizikal dalam memilih pasangan hidup ? Kenapa ? 


    Tak.  Tapi  mesti  la  seorang  lelaki  sejati. takkan  nyah  aww  aww  kot. hehe~  hm..  sebab  rupa  paras  tu, kelebihan  je.. Saya  pilih  akhlak  dulu.  dengan  akhlak   juga la  boleh  mengharungi  badai   rumah tangga  bersama-sama~  tapi  kalau  bakal  Isteri  taff..er..ok  juga.  Nak  pindah rumah ke,  senang  sikit. haha.

       3) Bahagian fizikal manakah yang membuatkan anda tertarik ? Kenapa ?


      Tangan, sebab nak tengok apa yang dia buat dengan nikmat tangan yang ada tu. Kaki, tengok langkahnya. ke mana hala tuju dia dengan nikmat kaki tu.hoho~

        4) Pendapat anda jika pasangan yang dah berkahwin mengatakan 'berisi tandanya bahagia' .. Apakah anda setuju ? 


        ha!. Yang  ni, saya  tak  boleh  jawab..  Orang  yang  dah  kahwin  je  boleh jawab.  Diorang  lagi  mengerti~

          5) Setujukah , lelaki kacak biasa kaki perempuan dan perempuan cantik pula materialistik ? Jelaskan pilihan jawapan anda .. 



          hoho~ yang  ni  cuma  boleh  kata  rambut  sama  hitam,  hati  lain-lain. lagipun,  selalu  sangat  kita  disogokkan  dengan  cerita  yang  lelaki  kacak  ni  kaki  perempun,  perempuan  cantik, materialistik. Majoritinya, sama  je.

            6) Beri contoh LELAKI IDAMAN ( bagi perempuan ) dan PEREMPUAN IDAMAN ( bagi lelaki ) ... Sila jelaskan pilihan anda .. kenapa anda pilih 'si dia '  ..


            Siti  Khadijah  (Isteri  Rasulullah  S.A.W).
            Cukup  pakej  lengkap  sebagi  seorang  muslimah.
            walaupun   baginda  telah  wafat, beliau  menjadi  salah  seorang  sumber  rujukan  bagi  ummat  Islam  masa  tu.

              7) Apakah anda berpuashati dengan fizikal pasangan anda sekarang ? 


              haha.  saya  single~  silap  tanya  ni~ 

                8) Apakah anda berpuashati dengan fizikal anda sendiri ? 


                Sentiasa  berpuas  hati. lagipun  berusaha  itu  wajib. kalau   berat  naik, kurangkan. kalau  kurang,   naikkan.

                  9) Perlukah seseorang wanita / lelaki itu menjaga tubuh badan kerana kehendak pasangannya ? 


                  Ya. sebab  ia  sebahagian  dari  perkara-perkara  yang  berkaitan  dengan  kesihatan. Menjaga  kesihatan,  sama  seperti  kita  menjaga  dan  mensyukuri  nikmat  yang  diberi  oleh-Nya  ;)

                    10) Zaman sekarang ini , terlalu banyak produk menguruskan badan ... Apakah anda rasa ianya benar benar mujarab ? Ada bukti ? heheh.. 


                    .. memang   ada  yang  mujarab.  Makan  megi  pun  mujarab.  Tapi  berpada-pada  la.  Bukan  dengan  perencahnya. Perencahnya  mengandungi MSG  (monosodium glutamat)  yang  boleh  menyebabkan  kanser  jika  pengambilannya  tidak  dikawal.  Bukti?  ada. Saya  sendiri  boleh  dijadikan bukti.  berat  badan  saya  pernah  naik  sehingga  75 kg (berat  saya  kini  maintain  55-60kg). 

                    Penjelasan  separa  saintifik,  megi  tu   sendiri  adalah  tepung  tak  tepu ( tidak  mudah  hadam/hancur/terurai).  Bila  kita  makan  megi (tepung), ia  akan  menempel   pada  permukaan  usus  kecil  yang  terdapat  pada   permukaannya  ada  ileum,  selama  lebih  seminggu  dan  keatas  bergantung kepada  jumlah  pengambilan  tepung   tak  tepu. 

                    Ileum   memainkan  peranan   sebagai  'agen'  penyerap  nutrisi.  Ileum  ini berada  dalam  saluran  usus  kecil.  Makanan  yang  telah  dihadam,  akan  melalui  saluran  usus  kecil  untuk  penyerapan  nutrisi. Glukosa, vitamin  yang  larut  dalam  air, mineral  dan  sebagainya  akan  diserap  oleh  vili  pada  ileum  seterusnya  membawa  zat-zat  terus kedalam  pembuluh  darah  untuk  digunakan  oleh  badan. 

                    Bila  penyerapan  nutrisi  terhalang,   maka  ia  akan  memaksa  badan  untuk  mencari  sember  alternatif  lain   bagi  menggantikan  kehilangan  sumber  karbohidrat  yang   merupakan  sumber  tenaga  bagi  meneruskan  kehidupan. 

                    Pengganti  bagi  karbohidrat  adalah  lemak (bukan  lemak  hasil  dari   pecahan  karbohidrat). Maka,  badan  akan  mengambil  lemak-lemak  yang terkumpul  didalam   badan  bagi  digunakan  bagi  menjalankan  fungsi  tubuh  ( sebab  itu  orang  berlemak  ni  bila  tak  makan, minum  air  je, mampu  bertahan  lebih  lama  dari  orang  yang   kurang lemak  tanpa makanan ).

                    Dan  disini  la  punca  kenapa  megi  tidak  dicadangkan  dalam  diet  pemakanan. Ia  membawa  keburukan.  ia  menghalang  penyerapan  nutrisi. Tetapi  jika  kita   mampu  memanipulasinya, kesannya  adalah  sama  seperti  yang  saya  alami kini. Kan  cuma  nak  buang  lemak. Bukan  nak  bunuh  diri   =) 


                    senyum kambing :  Ada  insan  bina  badan,  kini  jadi  mak  nyah. buang tebiat?


                    p/s: berminat nak join segmen ni? klik pada tajuk entri ini yang berwarna biru tu

                    6 comments

                    Post a Comment