Post

TUAN DIREKTOR ! PILIH KASIH EH !!


berminat nak turut serta? sila klik tajuk entri ini :)

para pelakon : 


(naz)http://nazirulhazwanws.blogspot.com/ sebagai 'hero-nazirul'
(katek)http://puteri-katek.blogspot.com/  sebagai 'heroin-puteri katek'
(ujang)http://azfar9897.blogspot.com/ sebagai  'ketua penghasut' dan 'ujang'

(ady)http://www.adybudika.com/  sebagai 'penghasut kepala'
(IR)http://www.izamirridzwan.com/  sebagai 'penghasut tangan'
(along)http://alongusop.blogspot.com/ sebagai 'penghasut badan'
(iqbal)http://iqbalhakimi.blogspot.com/ sebagai 'penghasut kaki'(faizal)http://faizalfredley.com/    sebagai 'ayah'
(sunah)http://www.sunahsukasakura.com/  sebagai 'ibu'
(wacana)http://wacanaku2009.blogspot.com/  sebagai  'iman' (zat)
(darkzone)http://www.darxniq.com/  sebagai 'amal' (zat)
(qaseh)http://www.qasehdalia.com/  sebagai 'pengarah@director'
(tieah)http://dhatieku.blogspot.com/  sebagai 'blogger'
-----------------------------------
er..nak tambah. senarai pelakon yang nak masukkan, tiada dalam senarai..(sebagai pengawal)
-http://aremelyna.blogspot.com/
-http://cahayanurqasih.blogspot.com/
-http://misztrex.blogspot.com/.
----------------------------------------

as salam..
ceritera ini bermula..


ujang : oi korang~ mana qaseh?
korang : ada emergeny case. jap lagi dia datang balik. kenapa?
ujang : .... (sambil berfikir) hehehe~
korang : apehal buat muka macam baru je cebuk?
ujang : hehehe..aku dapat call dari qaseh. dan..aku, in charge sekarang.so, korang kena follow arahan aku. understudent? (sambil menunjukkan  history call list qaseh yang entah bila punya masa qaseh call.lol)

ok!! action!!!

lokasi : kawasan perkarangan masjid Kipchak, Turkmenistan

berlaku suasana kecoh di luar Masjid. kelihatan seorang wanita separuh abad, menjerit-jerit memanggil nama anaknya sambil cuba ditenangkan oleh suami beliau. beberapa orang pengawal peribadi kelihatan berusaha menjejak si anak kepada bos mereka

ibu: ke mana anak ku menghilang??baru je ada kat sini tadi.xcepat!! carikan dia sekarang juga! sekarang!!! faham takk?! arah si wanita ini kepada pengawal-pengawalnya..


ayah: sabarlah..orang2 kita sedang menjejaki mereka berdua.tak lari kemananya kalau kuah tumpah ke nasi. kita kan sedang mengejar. mereka lari...lari, kita  kejar, kejar~  maknanya, dapat tangkap laa kan?


ibu : jangan nak loyor buruk dengan saya!saya tengah hangin ni!
sebab awak la anak kita lari sampai dapat nikah kat sini tau!


ayah: ok, ok...saya salah.dah, jom terus kejar.buang masa je sambil menyelam minum air kat sini..

ibu: awak jangan nak loyor buruk kat saya lagi sekali dengan peribahasa awak tu!~ kang dengan awak sekali menyelam-menyelam kat atas jalan ni...

tak jauh dari lokasi ini. terdapat segerombolan makhluk-makhluk halus yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia sedang memerhatikan tingkah laku sepasang suami isteri itu.

penghasut  kaki : "yo bro! ada manusia tengah gaduh tu. apa nak buat aa?"


penghasut tangan : "yo! jangan jadi burger la.pegi lapor kat boss besau sekarang.jom-jom.!"


penghasut badan : "yo! jap la wei. boss kat dalam tandas. tengah yak-yak' dalam tandas.ekau nak kena penangan semburan asap dia ke?berani kacau waktu' yak-yak'. "

penghasut kepala : "yo! entah si tangan ni! hangin je.kang aku tetak tangan ekau sampai putus betul.... baru tau!"


penghasut tangan : "yo! wey..jangan cari pasal..ekau nampak parang ako ni?? ako pancung kepala ekau, baru tau!"


penghasut kaki : "udah2 la kome berdua.. kang aku sepak kome berdua sampai kena penyakit sembelit, baru tau!"


penghasut badan : "yo! sudahh!!! ako kata sudah, sudah!!! kang tak pasal2, ako makan korang bertiga.ako tengah lapar ni!"

setelah berlaku 'gedebak, gedebuk' antara mereka, boss besar@ ketua penghasut mereka pun keluar dari tandas dengan reaksi muka baru lepas puas mencebuk, lalu dengan sombongnya,memerintahkan kesemua anak buahnya, pergi mengekori manusia-manusia itu..


lokasi : padang pasir yang berdekatan
kelihatan seorang lelaki dan perempuan, berlari-lari anak ke suatu lokasi sambil dikejar oleh sepasang lelaki dan perempuan yang merupakan ayah dan ibu kepada si lelaki yang sedang mereka elakkan. dicelah-celah antara si ayah dan ibu tadi, turut serta sekali, sekumpulan makhluk halus yang mengekori.


puteri katek : "sayang! i dah letih ni.. tak larat..dukunglah i~"

nazirul : "baiklah sayang. untuk sayang, segalanya ku berikan~ " sambil mendukung isteri beliau dibelakangnya.kemudian berlari-lari anak kembali. dibelakang mereka, masih kelihatan sayup2 bayangan sepasang suami isteri yang masih tidak berputus asa.

lokasi :  hampir dengan lubang berapi di kawasan padang pasir
ibu : "aik?? takkan kita berdua je kejar?mana pengawal2 kita semuanya??"

ayah : "takkan sayang dah lupa?? ujang yang buat script shooting ni. beliau nak pow duit yang digunakan untuk bayar shooting untuk watak pengawal tu.tu yang dalam babak ni, kita dua je kena kejar diorang." sempat lagi mereka berborak-borak sambil berlari.

disebalik ngomelan si isteri, ketua penghasut mula menjerit memberi arahan.

ketua penghasut : "weh kaki dengan badan!  ekau berdua pegi hasut dua orang tua kat belakang tu.kepala dengan tangan, pegi hasut  orang muda yang kat depan tu.kalau gagal, ako bagi asap belakang ako.free of charge!understudent???" .
.
.
penghasut kaki : "hahaha! siap la ekau ako kerjakan hai si bapak~ ekau dah tua.ko kena rehatkan kaki.kaki dah letih tu~ wakakaka~!"


ayah : 'adoh! kaki bapak cramp nih!! penat lari.. adoh..sakit..sakit..tak larat nak kejar.. jalan je la ya ujang?


ujang : bagus! ako setuju.duit gaji ko, ako potong.masukkan dalam akaun ako.ok~


penghasut badan : "hahaha! siap la ekau ako kerjakan hai si emak~ ekau pun dah tua. badan makin naik.tadi pun baru je makan banyak kan?ko kena rehatkan badan.badan penuh makanan.ekau lari-lari ni, mesti rasa senak kan? hahaha~!

ibu : "aah! kenapa tiba-tiba perut rasa memulas ni..? tadi ok je. adoh..sakit peruuttt..tak tahan...perut rasa berat..aa...
.
.

si anak dan isteri masih berada dihadapan. berlari dan terus berlari.tapi si isteri tu untung la.suami dukung~

penghasut kepala : "hahaha! cantik la spek hang..lari la laju sikit..kesian isteri hang.kang kalau ekau kena tangkap, padan muka.hahaha!~ cepat! lari lagi laju!!! wahahaha!


nazirul : "sayang! ibu dengan ayah i makin dekat.i lari lagi laju ya.. hang on bebeh!~ " 


semasa sedang berlari, secara tiba-tiba, spek mata kesayangn nazirul, terjatuh.dan semasa terjatuh tu, beliau terlepaskan isteri beliau dari dukungan kat belakang kerana rasa kaget rabun.isteri beliau itu, betul-betul jatuh diatas spek mata tu.maka, hancur berkecai la..

penghasut tangan :  "hahaha! ako sukaaa!! ekau mesti rasa sakit kan? apa lagi, pegi tumbuk suami hang.bagi pengajaran sikit! ko kena buktikan yang ekau tak mudah untuk dibuli!! cepat!! bertindak!! "


puteri katek : "ish!! geramnya! amik ni!!! duhhhh !! sakit tau tak! suka suki je lepaskan saya..sob2.. " tumbukan padu diberikan ke perut oleh si isteri kepada si suami.
lokasi :  kawasan sekitar lubang berapi di kawasan padang pasir 

ujang : oleh kerana nak jimatkan kos, ako shortkan terus ke babak ni.korang kena ikut cakap ako.kalau tak, ako pow semua gaji korang.understudent??

lokasi :  kawasan sekitar lubang berapi  pada waktu malam

ibu: "nazirull!!! jangan nak! jangan terjun! ibu sayangkan kamu!jangan buat begini pada kami!!

ayah : "ya wahai anakku~ janganlah~ dengarlah pantun peribahasa ayahmu ini~

"kalau ada duit sekupang,
boleh beli cuka setahun.
habis padi burung terbang,
bagai ulat tak kenangkan daun."


nazirul dan puteri katek : ... (terpaku seketika)

ibu : "ah!!! shadap yu my suami!! sekarang bukan masanya nak melawak dengan pantun peribahasa!"

ayah: "eh dia ni~ betul la apa yang saya cakap ni. kang kalau cakap lain, awak gak yang marah saya.hoh!"

ketua penghasut : "korang. ni la masanya! cepat jalankan tugas.haha. babak menarik ni!"

para penghasut ( kaki, kepala, badan, tangan ) : "hahaha! korang berdua tunggu apa lagi? kat belakang tu, pemandangannya cantik! hey nazirul! pegang tangan isteri ekau,.katakan padanya, i love u my sayang. pastu tarik dan lompat sama-sama.hahahaha! gerakkan kami korang berdua beberapa jarak lagi~~ cepat~ cepat~ sebelum dua orang tua tu tangkap korang! dah pasti korang akan dipisahkan!! tapi kalau korang berdua terjun ke lubang kat belakang ni, korang akan selamat dan dapat bersama selama-lamanya~ hahahaha! "

nazirul : "sayang, i jump, u jump.ok! "

puteri katek : "baiklah sayang~ demi cinta i pada u~ "

ujang : haha! bagus.korang cepat terjun! ( bisikan dalam otak : boleh pow duit gaji diorang.hahaha )

lokasi :  babak getir. beberapa jarak lagi untuk terjun ke lubang api

nazirul dan puteri katek : "kami dah sepakat nak terjun.apa nak jadi, jadilah!"

ayah dan ibu : "jangan!!! "

iman : "jangan! membunuh diri itu perbuatan yang dilarang!!! ini dah bukan lakonan ni! faham takkk?? "

amal : " jangan! korang selama ini tak pernah bersikap macam ni.ingat balik amalan2 yang korang dah lakukan. mahu ke korang gadaikan maruah agama, hanya kerana lakonan?? hoh! gila.

blogger : wei korang~ cukup2 la babak2 ni.tak larat ako nak baca.panjang bebenor la ko buat.ujang~

dan Qaseh kata.....

" cutttt!!! "

"saya nak shot filem pasal  cintaaa!! ni apa benda ni?! suka-suki je tambah set. ni apa api2 kat dalam luang ni? siapa punya idea ambik tempat saya sebagai director hah? baru gedate jap, dah jadi kacau bilau!"


lalu, semua menuding jari ke arah ujang~


pengajaran : 1) hoh! jangan gadaikan agama kerana minat.
                   2) jangan buli membuli.
                   3) mau cepat kaya? jangan kenakan orang lain.
                   4) dekati iman dan amal, jauhi nafsu.
                   5) kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi ;)


p/s : entri ini hanya sekadar gurauan santai.tidak berkaitan antara hidup dan mati.jika ada pada mana-mana bahagian yang kurang senang melihatnya, minta ajukan dalam komen ;)

27 comments

Post a Comment