2.6.11

Kerap Melayari Internet Boleh Menyebabkan Penyakit Arthritis.

 السلام عليكم
 peace be upon you

image credit : respective owner
Trend pelayar web sekarang, Sebut je blog dan yang berkaitan dengan internet, dah boleh bayangkan.

Sedar tak sedar, bagi yang belum tahu, ada keburukan dari segi penyakit bila terlebih obses terhadap internet menerusi penggunaan papan kekunci (keyboard) dan tetikus (mouse) iaitu penyakit Arthritis Rheumatoid.

image credit : respective owner

Apa tu Arthritis ?

Penyakit yang berkaitan dengan keradangan atau kemusnahan rawan para permukaan sendi tulang yang boleh menyebabkan kegagalan anggota badan untuk digerakkan dengan sempurna.


Bagaimana ia Boleh Menyebabkan  Arthritis Rheumatoid?

Melalui cara penggunaan kekunci dan tetikus yang pelbagai bentuk dan saiz. Penggunaan yang lama menyebabkan pembengkakan dibahagian sendi akibat regangan (tarikan) dari otot-otot yang diregangkan bagi tempoh masa dan kedudukan yang sama serta lama.


Tanda-Tanda dan Gejala 

1)Rasa sakit dan pembengkakan dibahagian sendi termasuk pada jari jemari. 

2)Pergerakan yang terhad diiringi rasa sakit pada bahagian yang terlibat.
3)Berwarna kemerahan dan rasa panas pada bahagian sendi.
4)Otot menjadi kaku atau kebas pada satu tempoh masa yang tertentu.
5)Rasa sakit yang bolerh berubah tempat disekitar bahagian bersendi yang terlibat.


Rawatan

Rawatan bergantung kepada jenis, tahap kesakitan, lokasi sendi yang terlibat. dan berbeza mengikut kategori arthritis. Kemusnahan Sendi yang teruk, memerlukan pembedahan.


p/s :Tak salah pun berblogging; melayari internet. cuma, setiap kali  menggunakan kekunci dan tetikus, pastikan ia diselang selikan dengan senaman ringan untuk jari ( bukan berunsur regangan) bagi tempoh masa tertentu.supaya sendi-sendi tidak 'stress'.


"ada dua kenikmatan yang membuatkan manusia tertipu iaitu nikmat sihat dan waktu lapang"  -Hadith Riwayat Bukhari-


Senyum kambing : 

Bila muda-muda dah dapat osteoarthritis, bila dah tua tambah pula osteoporosis. Terbaring atas katil la jawabnya..


sumber : arthritistoday.org, U.S News, Medicinenet.com, emedicinehealth.com,

.

24 comments:

  1. stop skrg...

    jangan main tenet lagi!!!

    hehe..pakcik..wish me luck !xam dah dekat yaw

    ReplyDelete
  2. tersengih2 terbanyang kambing senyum.. =p

    adeii..

    kene off komp skrg.. T__T

    ReplyDelete
  3. serius tgn makcik kdg2 jd kebas..dahla time keje pun x benti dok klik2 mouse..sbb tu dla update jrg2 dh skang ni..kesian kat tgn ni.nak pakai lama lg ni..wuhuhuhu..

    ReplyDelete
  4. mOon datang ziarah... ^___^


    nasib baik saya buta IT... xpandai main tenet...huhuhuhu

    ReplyDelete
  5. erkk menakutkan.. yang kaki gaming pun sama.. nasib baik aku bukan hardcore sangat berinternet dan gaming..

    ReplyDelete
  6. wah.. nasib baik tak slalu sgat dok dpan laptop. thanks for the info :)

    ReplyDelete
  7. wow! aku rasa aku dah ada simptom nih sikit laaa.
    mati laa aku.
    huahhh!

    aku kena kurang kan lah sikit perangai nih. adoi.

    ReplyDelete
  8. arghhhhhhhhhhhh seram..kene kurgkan berbloggingla cmne.

    ReplyDelete
  9. arghhhhhhhhhhhh seram..kene kurgkan berbloggingla cmne.

    ReplyDelete
  10. kita yang memilih.. so urus waktu bila nak guna internet..tak perlu la sepanjang masa.. ye dak?

    ReplyDelete
  11. eh ? really ??
    biar betul ! ish , nelly selalu duduk depan pc ni ~
    =='

    ReplyDelete
  12. alamak..mcm mane nie..dah kemaruk nak on9 jew nie..hehe...takut2...bdw thanks 4 the info...lepas nie akan cube kurangkan on9... :P

    ReplyDelete
  13. tak nak off komputer jugak...lalalalala~..kekeke

    ReplyDelete
  14. errkk.. takut la pulak..
    jari cik pulau pun ada bengkak gak ni..
    tapi sebab selalu sngt menulis,.
    *perasan... pastu terus pengsaannnn..hahah..*

    ReplyDelete
  15. mari hempuk keyboard secara berjemaah~~~

    ReplyDelete
  16. wah ! sampai macam tu sekali penangannya ??

    ReplyDelete
  17. huarghhh!!!
    takot!!!
    okay! update sekali sehari jer..huhuhuh

    ReplyDelete
  18. eh... seram weh!! cp mcm ader tande2 tuh jer pacik..==' nauzubillah..mintak djauhkan la yer..

    ReplyDelete
  19. terima kasih pak cik..nice info.nur bru tahu..
    tp nur jrg pegang mouse.. mata je larh kene lebih berjga2..tkt terlbeh chaya plak...

    ReplyDelete

jika rajin, tinggalkan link enrti/ blog kamu disini~
saya datang ziarah =)


AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998

Penghantaran sebarang komen, permintaan, cdngan/komunikasi lain yg lucah, sumbang, palsu, mengancam dgn niat utk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut @ mengganggu org lain dgn @ tanpa mendedahkan identitinya adlh suatu kesalahan boleh didenda tidak melebihi 58 ribu ringgit @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya.