السلام عليكم
peace be upon you
![]() |
| image credit : respective owner |
Sedar tak sedar, bagi yang belum tahu, ada keburukan dari segi penyakit bila terlebih obses terhadap internet menerusi penggunaan papan kekunci (keyboard) dan tetikus (mouse) iaitu penyakit Arthritis Rheumatoid.
![]() |
| image credit : respective owner |
Apa tu Arthritis ?
Penyakit yang berkaitan dengan keradangan atau kemusnahan rawan para permukaan sendi tulang yang boleh menyebabkan kegagalan anggota badan untuk digerakkan dengan sempurna.
Bagaimana ia Boleh Menyebabkan Arthritis Rheumatoid?
Melalui cara penggunaan kekunci dan tetikus yang pelbagai bentuk dan saiz. Penggunaan yang lama menyebabkan pembengkakan dibahagian sendi akibat regangan (tarikan) dari otot-otot yang diregangkan bagi tempoh masa dan kedudukan yang sama serta lama.
Tanda-Tanda dan Gejala
1)Rasa sakit dan pembengkakan dibahagian sendi termasuk pada jari jemari.
1)Rasa sakit dan pembengkakan dibahagian sendi termasuk pada jari jemari.
2)Pergerakan yang terhad diiringi rasa sakit pada bahagian yang terlibat.
3)Berwarna kemerahan dan rasa panas pada bahagian sendi.
4)Otot menjadi kaku atau kebas pada satu tempoh masa yang tertentu.
5)Rasa sakit yang bolerh berubah tempat disekitar bahagian bersendi yang terlibat.
Rawatan
Rawatan bergantung kepada jenis, tahap kesakitan, lokasi sendi yang terlibat. dan berbeza mengikut kategori arthritis. Kemusnahan Sendi yang teruk, memerlukan pembedahan.
p/s :Tak salah pun berblogging; melayari internet. cuma, setiap kali menggunakan kekunci dan tetikus, pastikan ia diselang selikan dengan senaman ringan untuk jari ( bukan berunsur regangan) bagi tempoh masa tertentu.supaya sendi-sendi tidak 'stress'.
"ada dua kenikmatan yang membuatkan manusia tertipu iaitu nikmat sihat dan waktu lapang" -Hadith Riwayat Bukhari-
Senyum kambing :
Bila muda-muda dah dapat osteoarthritis, bila dah tua tambah pula osteoporosis. Terbaring atas katil la jawabnya..
sumber : arthritistoday.org, U.S News, Medicinenet.com, emedicinehealth.com,
.


stop skrg...
ReplyDeletejangan main tenet lagi!!!
hehe..pakcik..wish me luck !xam dah dekat yaw
stop tenet hahaa
ReplyDeletetersengih2 terbanyang kambing senyum.. =p
ReplyDeleteadeii..
kene off komp skrg.. T__T
huhu..kene kawal la penggunaan internet ni kan...
ReplyDeleteOREO TSHIRT CARD
COMEL KE?
melampau nih!!hahaha
ReplyDeleteserius tgn makcik kdg2 jd kebas..dahla time keje pun x benti dok klik2 mouse..sbb tu dla update jrg2 dh skang ni..kesian kat tgn ni.nak pakai lama lg ni..wuhuhuhu..
ReplyDeleteesok nak potong internet. hahahaa
ReplyDeletemOon datang ziarah... ^___^
ReplyDeletenasib baik saya buta IT... xpandai main tenet...huhuhuhu
erkk menakutkan.. yang kaki gaming pun sama.. nasib baik aku bukan hardcore sangat berinternet dan gaming..
ReplyDeletewah.. nasib baik tak slalu sgat dok dpan laptop. thanks for the info :)
ReplyDeletewow! aku rasa aku dah ada simptom nih sikit laaa.
ReplyDeletemati laa aku.
huahhh!
aku kena kurang kan lah sikit perangai nih. adoi.
arghhhhhhhhhhhh seram..kene kurgkan berbloggingla cmne.
ReplyDeletearghhhhhhhhhhhh seram..kene kurgkan berbloggingla cmne.
ReplyDeletekita yang memilih.. so urus waktu bila nak guna internet..tak perlu la sepanjang masa.. ye dak?
ReplyDeleteeh ? really ??
ReplyDeletebiar betul ! ish , nelly selalu duduk depan pc ni ~
=='
uhuhu..nakutkn nye~
ReplyDeletealamak..mcm mane nie..dah kemaruk nak on9 jew nie..hehe...takut2...bdw thanks 4 the info...lepas nie akan cube kurangkan on9... :P
ReplyDeletetak nak off komputer jugak...lalalalala~..kekeke
ReplyDeleteerrkk.. takut la pulak..
ReplyDeletejari cik pulau pun ada bengkak gak ni..
tapi sebab selalu sngt menulis,.
*perasan... pastu terus pengsaannnn..hahah..*
mari hempuk keyboard secara berjemaah~~~
ReplyDeletewah ! sampai macam tu sekali penangannya ??
ReplyDeletehuarghhh!!!
ReplyDeletetakot!!!
okay! update sekali sehari jer..huhuhuh
eh... seram weh!! cp mcm ader tande2 tuh jer pacik..==' nauzubillah..mintak djauhkan la yer..
ReplyDeleteterima kasih pak cik..nice info.nur bru tahu..
ReplyDeletetp nur jrg pegang mouse.. mata je larh kene lebih berjga2..tkt terlbeh chaya plak...